SELAMAT DATANG

KE PORTAL GANGGA NEGARA - BLOG UMNO BERUAS


Khamis, 9 Disember 2010

Cengkaman DAP Perak mula goyah?

DAP pada masa ini memperlihatkan ia sebuah parti politik yang tiada cacat cela dan cukup berpengaruh di Perak melalui kenyataan pemimpin-pemimpinnya yang ultra kiasu. Namun, apa yang berlaku dan ditonton oleh rakyat adalah sebaliknya. Cengkaman parti itu yang mendominasi kuasa politik di negeri itu selepas PRU 2008 dilihat mula goyah.

Tidak mustahil sekiranya DAP akan kehilangan banyak kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak pada PRU akan datang sekiranya rekod buruk pemerintahan 11 bulan bersama sekutunya Pas dan PKR dapat didedahkan kepada umum.

Andaian ini berasas kerana kepimpinan ketiga-tiga parti itu dilihat tiada semangat untuk memelihara dan menghormati Perlembagaan Persekutuan serta Undang-undang Tubuh Negeri, apatah lagi untuk menjaga kerukunan serta keharmonian hidup rakyat pelbagai kaum di negeri itu. Mereka berpolitik sepanjang masa hanya untuk merebut kuasa dan membalas dendam.

Mengikut sejarah, kewujudan DAP pernah ditolak rakyat di negeri itu dalam PRU 1995 atas sentimen perkauman tebal yang menyaksikan parti itu kecundang 1-52 kepada BN.

Walaupun DAP dan sekutunya berkobar-kobar untuk menakluk Perak dan negeri-negeri dikuasai BN, namun impian mereka kini berhadapan dengan halangan besar kerana rekod buruk yang mereka tinggalkan. Mereka tidak boleh berbohong dan bersandiwara di hadapan umum sepanjang masa.

Kenyataan Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang mensasarkan akan merampas semula Perak dalam PRU akan datang membuktikan beliau terlalu rakus untuk memegang kuasa.

Parti itu mendabik dada bahawa mereka adalah pejuang demokrasi normal di negara ini, sekiranya berjaya menawan Putrajaya. Hakikatnya kini, pemikiran rakyat dan suasana politik di negeri itu berbeza dengan impian Kit Siang.

Dulu Kit Siang boleh menjaja isu keris, isu hak sama rata dan mengajak rakyat mengubah pemerintahan negara dengan nada berapi-api di kawasan Lembah Kinta. Ramai rakyat terpedaya dengan politik persepsi yang dijajanya.

Kini, BN pula boleh menjaja dan melondehkan perilaku sarkas wakil-wakil rakyat DAP, Pas dan PKR di dewan negeri dan dewan rakyat kepada umum. Mereka bukanlah wakil rakyat yang berwibawa, telus dan berintegriti seperti yang dicanangkan.

Sentimen pecah dan perintah, menidakkan hak kaum pribumi serta mendahulukan kepentingan satu kaum sahaja seperti yang ditonjolkan DAP dalam pentadbirannya di Pulau Pinang tidak mungkin diterima sembrono rakyat di negeri yang berdaulat itu.

Ramai yang sudah menyedari kerosakan yang dibawa DAP, PKR dan Pas terhadap asas-asas kenegaraan sewaktu mereka memegang tampuk pentadbiran negeri.

Politik persepsi yang dimanipulasi ketiga-tiga parti itu dilihat tidak dapat bertahan lama.Realitinya, sebelum berpeluang membentuk kerajaan, segala keburukan dan tingkahlaku pemimpin DAP dan sekutunya tersimpan kemas. Rakyat seolah-olah melihat mereka lebih baik daripada BN. Namun, setelah banyak kelemahan dan keburukan pemimpin parti tersebut dibongkar satu persatu selepas PRU 2008, rakyat akhirnya sedar mereka ditipu.

Berdasarkan angka, kemenangan calon DAP bagi kerusi DUN dalam PRU di negeri itu juga tidak membuktikan mereka terlalu berpengaruh dalam kalangan rakyat iaitu 13 kerusi (PRU 1990), satu kerusi (PRU 1995), empat kerusi (PRU 1999), tujuh kerusi (PRU 2004) dan 18 kerusi (PRU 2008). Ini bermakna, 17 kerusi DUN kecuali Sitiawan bukan milik mutlak DAP yang tidak boleh ditawan semula kerana ia pernah dimenangi BN khususnya h parti-parti komponen iaitu MCA, MIC, PPP dan Gerakan.

Dalam PRU 2008, DAP memenangi kerusi DUN Pokok Assam, Aulong, Jalong, Canning, Tebing Tinggi, Pasir Pinji, Bercham, Kepayang, Buntong, Jelapang, Menglembu, Tronoh, Pantai Remis, Malim Nawar, Keranji, Sitiawan, Pasir Bedamar dan Sungkai.

Kerusi-kerusi DUN dan Parlimen Ipoh Timur, Ipoh Barat, Taiping, Teluk Intan, Batu Gajah, Beruas, Sungai Siput, Bagan Serai dan Parit Buntar yang dikuasai DAP dan sekutunya itu mesti dimenangi semula kerana usaha pembangunan di situ ternyata hasil usaha BN selama ini.

Oleh itu, adalah jelas kemenangan atau kekalahan di DUN tersebut banyak dipengaruhi oleh isu, persepsi umum dan sentimen perkauman tebal yang perlu diawasi dan ditangani dengan cekap oleh pihak berkuasa.

Berasaskan angka, tidak mustahil MCA, MIC, PPP dan Gerakan boleh merampas kembali kerusi-kerusi yang kalah itu jika ada kemahuan politik yang tidak berbelah bagi kerana majoriti pengundinya adalah bukan Melayu yang tinggal di bandar.

Persoalannya kini, adakah MCA, MIC, PPP dan Gerakan Perak sudah bersedia untuk menawan semula kerusi yang pernah mereka kuasai? Kekalahan teruk parti-parti tersebut dalam PRU 2008 jika berulang dalam PRU akan datang pastinya akan menjadi beban kepada UMNO.

Rakyat di negeri itu tidak mahu lagi melihat episod parti-parti komponen BN meminta-minta kerusi bertanding tetapi akhirnya kalah, tawar menawar mengenai calon yang tidak menepati kehendak rakyat dan pertukaran tempat bertanding pada saat akhir.

Isu 'yoyo' ini yang menarik minat dan menjadi perbualan hangat orang ramai. Kedudukan UMNO negeri yang memenangi 27 kerusi DUN perlu disokong oleh kemenangan calon-calon parti komponen BN lain sekiranya beriltizam untuk memerintah negeri Perak selepas PRU 13.

Gangga Negara..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan