SELAMAT DATANG

KE PORTAL GANGGA NEGARA - BLOG UMNO BERUAS


Rabu, 15 September 2010

Hello..hello...Majlis Peguam! Mengapa membisu kes Sosilawati...

Sudah ramai mula tertanya-tanya kenapa Majlis Peguam berdiam diri dalam kes pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya serta tiga lelaki lain.

Sebelum ini, badan peguam itu kerap bising-bising termasuk hentam kerajaan jika ada isu yang ada kepentingan kepada mereka ataupun pihak yang mereka sokong.

Sikap selektif Majlis Peguam ini turut dibidas Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali.

Pertubuhan NGO Melayu itu pelik dan hairan mengapa tidak ada kenyataan reaksi daripada Majlis Peguam mengenai kes pembunuhan kejam itu.

Menurut Ibrahim, kejadian itu membabitkan dua peguam iaitu peguam peribadi jutawan tersebut Ahmad Kamil Abdul Karim manakala seorang daripada suspek juga peguam bergelar Datuk.

“Sebelum ini mereka bukan main bising jika ada kes seumpana ini. Amat wajar Majlis Peguam bersuara paling tidak mengutuk perbuatan yang kejam dan tidak berperi kemanusiaan apatah lagi pada bulan Ramadan dan di ambang Aidil Fitri,” katanya.

Ibrahim yang dihubungi Agendadaily berkata, sudah tiba juga masanya Majlis Peguam diletakkan di bawah Suruhjaya atau di bawah Peguam Negara supaya badan itu lebih bertanggungjawab dan tidak memihak.

Katanya, pendirian memilih terhadap sesuatu perkara memberi imej tidak baik kepada peguam-peguam lain.

Semalam, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Shahrizat yang juga bekas peguam menyifatkan perbuatan kejam itu memalukan bidang guaman kerana pembabitan suspek bergelar Datuk itu.

Agenda Daily

Gangga Negara..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan