SELAMAT DATANG

KE PORTAL GANGGA NEGARA - BLOG UMNO BERUAS


Selasa, 15 Mac 2011

Zahid Hamidi selar tindakan Anwar cuba alih isu DNA!

Tindakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengaitkan individu lain dalam usahanya 'menyelamatkan' diri daripada menyerahkan sampel asid deoksiribonukleik (DNA) kepada mahkamah, merupakan sesuatu yang mengarut.

Ini kerana pihak yang dikaitkan Anwar supaya menyerahkan DNA mereka terlebih dahulu itu, langsung tidak bersangkut-paut dengan kes liwat yang sedang dibicarakan, mahu pun misteri mengenai indentiti lelaki 'Y' yang meliwat Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, tindakan Anwar bukan sahaja sesuatu yang pelik, tetapi di luar etika mahkamah kerana perbicaraan kes liwat yang sedang berlangsung membabitkan ketua pembangkang itu.

Sambil menyelar sikap bekas Timbalan Perdana Menteri itu, beliau mempersoalkan kenapa Anwar yang bercita-cita mahu menjadi pemimpin nombor satu negara itu begitu takut untuk menyerahkan sampel DNA jika benar merasakan dirinya tidak bersalah.

"Mengaitkan Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) dan Datuk Seri Dr. Rais Yatim dalam kes yang beliau hadapi ini adalah sesuatu yang di luar etika mahkamah kerana ia langsung tidak bersangkut-paut. Ini kes liwat dan yang dituduh adalah Anwar.

"Saya tidak fikir DNA orang lain ada kaitan dengan kes yang beliau sedang hadapi dan tidak ada sebab untuk Anwar merasa takut untuk menyerahkan DNA kepada mahkamah jika benar beliau tidak bersalah," katanya kepada pemberita di Parlimen, hari ini.

Beliau mengulas tindakan Anwar yang bertindak mengaitkan Perdana Menteri dan Rais ketika cuba mengelak daripada cabaran pelbagai pihak supaya menyerahkan DNA secara sukarela kepada mahkamah bagi membolehkan kebenaran siapa lelaki 'Y' dibuktikan.

Ketua pembangkang itu ketika diasak oleh wartawan berhubung gesaan tersebut semalam, cuba mengaitkan isu DNA dengan kes pembunuhan model Mongolia, Altantuya Shariibu serta dakwaan tidak berasas berhubung tuduhan rogol membabitkan pembantu rumah Rais.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid berkata, tindakan Anwar itu tidak lebih bertujuan politik dan bukannya mahu mencari kebenaran, sebagaimana dituntut oleh rakyat.

Katanya, Anwar cuba mengalih perhatian rakyat terhadap persoalan pokok iaitu mengenai perjalanan kes liwat dan misteri lelaki 'Y' yang air maninya ditemui dalam dubur Mohd. Saiful.

"Gunakanlah etika mahkamah dan perundangan sedia ada bagi menentukan kebenaran dengan menyediakan segala bukti yang diperlukan oleh mahkamah. Jangan politikkan isu ini kerana isunya sekarang sudah ada bahan bukti, kecuali DNA Anwar," katanya.

Tambah Ahmad Zahid, tiada sebarang alasan untuk Anwar merasa takut bagi menyerahkan sampel DNA, melainkan ketua pembangkang itu memang mempunyai niat untuk menyembunyikan sesuatu.

"Pakar-pakar perubatan yang akan menilai dan menguji DNA beliau tidak mempunyai sebarang keperluan untuk menyeleweng sebagaimana didakwa. Saya percaya pakar-pakar ini hanya mahu membantu mahkamah mencari kebenaran," jelasnya.

Gangga Negara..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan