SELAMAT DATANG

KE PORTAL GANGGA NEGARA - BLOG UMNO BERUAS


Isnin, 29 Mac 2010

Jangan pertikai isu Speaker !

Persoalan siapa Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang sah hanya sengaja ditimbulkan oleh Dr Abdul Aziz Bari menjelang sidang DUN 30 Mac ini, kata pengamal undang-undang, Dr Naran Singh.

“Bagaimanapun, kenyataan (Dr Abdul Aziz Bari) perlu berlandaskan kepada bukti yang konkrit bukan hanya membuat pandangan atau rumusan bersandarkan kepada rakaman video semata-mata kerana rakaman berkenaan boleh dikurang atau ditokok tambah.

“Rakaman ini boleh dibuat sebelum atau selepas pelantikan baru dan boleh dimanipulasikan pihak yang berkepentingan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Dr Abdul Aziz Bari yang hanya berdasarkan kepada rakaman video, V Sivakumar diheret dari kerusi dan diusung keluar dewan serta Speaker baru (Ganesan) dilantik membuat rumusan bahawa pelantikan berkenaan tidak sah.

Katanya, dalam soal pelantikan Ganesan ini ia memang dilaksanakan secara perundangan negeri dan juga sudah mendapat persetujuan majoriti dewan. “Tambahan lagi, Siva juga sudah membawa isu ini ke Mahkamah Tinggi, Ipoh dan pihak mahkamah sudah mengisytiharkan bahawa Ganesan adalah Speaker yang sah,” katanya.

Seorang lagi pengamal undang-undang, Madzi Hassan berkata, dalam soal Speaker DUN Perak, campur tangan mahkamah dibolehkan biarpun dari segi prosiding DUN atau Parlimen, mahkamah tidak berhak berbuat demikian. Katanya, dalam konteks menentukan siapa Speaker Perak yang sah, ia memerlukan campur tangan mahkamah kerana ia dianggap melanggar undang-undang.

“Kejadian semasa sidang DUN 7 Mei lalu, V Sivakumar diheret dari kerusi dan diusung keluar dewan serta melantik Speaker baru Datuk R Ganesan dianggap telah mencabuli perundangan. “Ini kerana, kejadian berkenaan dianggap sebagai jenayah kekerasan serta gangguan fizikal yang sememangnya memerlukan campur tangan mahkamah,” katanya. “Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pakatan Rakyat (PR) pada masa itu boleh menjadi saksi kepada rakaman ini sama ada benar atau tidak, " katanya.

Sementara itu : Sivakumar macam kartun - Kata TPM

Tan Sri Muhyiddin Yassin menempelak Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh, V. Sivakumar kerana berkelakuan seperti watak dalam cerita kartun apabila masih menganggap dirinya sebagai Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

Timbalan Perdana Menteri berkata, wakil rakyat daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu umpama hidup dalam dunianya sendiri yang tidak berpijak di bumi nyata. "Rakyat faham dan tahu keputusan mahkamah telah mengesahkan kepimpinan kerajaan negeri di bawah Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir dari Barisan Nasional (BN), kedudukan Speaker (baru) juga sudah disahkan.

"Jadi nak kata apa lagi (pada Sivakumar) pun tidak tahulah, tidak berpijak di bumi nyata, berlakon atau jadi macam kartun, biarlah budak-budak tengok televisyen cerita kartun Sivakumar ini bagus juga," katanya di sini hari ini. Muhyiddin mengulas tindakan Sivakumar baru-baru ini yang menggunakan kepala surat rasmi Yang Dipertua DUN Perak bagi menghantar notis Sidang DUN pada 30 Mac ini.

Mengulas lanjut Muhyiddin meminta Sivakumar menerima kenyataan dan bukannya membuang masa dengan terus berpolitik sehingga menjejaskan kerja-kerja pembangunan negeri. "Dia seorang wakil rakyat, buatlah kerja, nanti kalau menang balik nak jadi Speaker atau Menteri Besar itu lain cerita," tegasnya.

Gangga Negara

Tiada ulasan:

Catat Ulasan