SELAMAT DATANG

KE PORTAL GANGGA NEGARA - BLOG UMNO BERUAS


Sabtu, 19 Jun 2010

Roket Patah : 'Perjanjian RM5 juta sengaja diadakan'!

DAP yang kononnya memperjuangkan demokrasi sebenarnya parti autokratik kerana sanggup menggunakan ugutan untuk menghalang wakil rakyat mereka daripada keluar parti.
Beberapa wakil rakyat Barisan Nasional (BN) dan Bebas di negeri ini menyelar tindakan DAP mahu menguatkuasakan surat perjanjian mensyaratkan setiap wakil rakyatnya membayar ganti rugi RM5 juta jika bertindak keluar daripada parti itu.

Menurut mereka, tindakan itu mempunyai unsur-unsur ugutan dan paksaan yang sama sekali bertentangan dengan amalan demokrasi. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Behrang, Jamaluddin Mohd. Radzi berkata, tindakan DAP itu lebih menjurus pada agenda individu tertentu kerana mereka yang enggan mengikut agenda tersebut perlu membayar ganti rugi. Katanya, apa yang dilakukan DAP itu langsung tidak sesuai kerana wakil rakyat tidak sepatutnya membuat keputusan mengikut arahan pimpinan parti secara paksa.

"Jika DAP boleh memaksa wakil rakyatnya yang merupakan pimpinan parti itu, sudah tentu mereka akan paksa rakyat pula apabila mereka dapat memerintah negara," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini. Beliau mengulas tindakan DAP yang mahu menguatkuasakan perjanjian yang mensyaratkan setiap wakil rakyatnya membayar ganti rugi sebanyak RM5 juta jika bertindak keluar daripada parti itu.

Perjanjian itu dikatakan ditandatangani oleh semua wakil rakyat DAP selepas Pilihan Raya Umum 2008 bagaimanapun ia tidak dikuatkuasakan. Pengerusi Kelab ADUN BN Perak, Datuk Nadzri Ismail pula berkata, tindakan DAP menggunakan surat perjanjian itu seolah-olah parti tersebut mahu mewujudkan akta lompat parti yang tidak diamalkan di negara ini dan juga di negara-negara maju.

Katanya, cara DAP itu tidak demokratik langsung kerana menggunakan ugutan untuk menghalang lebih ramai wakil rakyatnya mengikut jejak ADUN Malim Nawar, Keshvinder Singh dan ADUN Jelapang, Datuk Hee Yit Foong menyertai Bebas. "Ini bermakna DAP tidak demokratik sebenarnya sehingga sanggup melaksanakan unsur-unsur ugutan kepada ahli mereka.

"Ini juga menunjukkan DAP takut lebih ramai ahli dan pemimpinnya keluar parti kerana kita tahu generasi mudanya memang bersifat terbuka apabila melihat perubahan yang dibawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan tidak seperti pemimpin lama DAP yang bersifat autokratik," katanya.

Sementara itu, ADUN Kawasan Lintang, Datuk Ahmad Pakeh Adam menyifatkan tindakan DAP menggunakan surat perjanjian tersebut lebih teruk daripada diktator. Beliau juga percaya surat perjanjian itu sebenarnya tidak wujud dan sengaja diadakan-adakan untuk menakutkan wakil rakyat DAP daripada keluar parti.

"Tindakan DAP ini lebih daripada diktator kerana kalau diktator, dia beritahu kita bila hendak pancung tetapi DAP ini tidak, dia akan pancung tanpa bertanya. "Apa yang dilakukan oleh DAP ini sama sahaja dengan Pas yang menggunakan sumpah bai'ah jatuh talak ke atas isteri jika lompat parti," katanya.

Sementara itu : Lompat parti - Ganti rugi RM5 juta DAP tidak sah.

Langkah DAP Perak menguatkuasakan syarat ganti rugi RM5 juta bagi memastikan wakil rakyatnya tidak keluar parti adalah amat bertentangan dengan prinsip kebebasan berpersatuan seperti mana diperuntukkan di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Sham Rahayu Ab. Aziz berkata, menurut Perlembagaan Persekutuan setiap individu berhak memilih persatuan atau parti politik yang hendak disertai atas nama kebebasan untuk berpersatuan.
Justeru, beliau yang juga pakar Perlembagaan Persekutuan menegaskan, wakil rakyat yang dikehendaki membayar sejumlah itu kerana meninggalkan DAP tidak perlu mematuhi syarat tersebut kerana ternyata ia tidak sah.

"Syarat ini amat menghairankan saya kerana setiap individu telah diberi kebebasan untuk memilih mana-mana persatuan dan parti yang ingin mereka sertai. Mereka bebas untuk masuk atau keluar mana-mana persatuan.

"Ini adalah jaminan yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan. Persatuan atau parti politik tidak berhak untuk mengenakan syarat sama ada menyekat untuk masuk atau keluar seperti mana yang dilakukan oleh parti DAP,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan DAP Perak menguatkuasakan perjanjian yang mensyaratkan setiap wakil rakyatnya membayar ganti rugi sebanyak RM5 juta jika bertindak keluar daripada parti itu. Pengerusinya, Datuk Ngeh Koo Ham berkata, semua wakil rakyat DAP sebelum ini telah menandatangani perjanjian tersebut selepas Pilihan Raya Umum 2008 bagaimanapun ia tidak dikuatkuasakan.

"Kita telah memutuskan perjanjian itu perlu ditandatangani setiap calon yang dipilih mewakili DAP pada ketika itu termasuk Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Malim Nawar, Keshvinder Singh dan ADUN Jelapang, Hee Yit Foong," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen, semalam.

Gangga Negara..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan