SELAMAT DATANG

KE PORTAL GANGGA NEGARA - BLOG UMNO BERUAS


Selasa, 10 Ogos 2010

Penang DAP Zionis : Peniaga nekad teruskan operasi!

Meskipun dihalang beroperasi, para peniaga Bazar Ramadan di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) di sini nekad meneruskan perniagaan di lokasi itu kerana percaya mereka mempunyai hak berbuat demikian.

Tanpa mengendahkan petugas keselamatan yang mengawal tapak berkenaan hari ini, mereka membawa masuk segala barangan jualan ke dalam gerai masing-masing walaupun ia masih belum siap sepenuhnya.

Dalam keadaan cahaya samar-samar kerana ketiadaan lampu, ia langsung tidak menjejaskan semangat para peniaga terbabit yang hanya mahu mencari peluang menambah pendapatan di bazar yang telah 20 tahun beroperasi setiap kali tibanya Ramadan itu.

Peniaga kain, Saira Banu Abdul Latiff, 48, berkata, dia telah membayar sewa gerai sebanyak RM1,800 kepada Dewan Perniagaan Komtar selaku penganjur Bazar Ramadan untuk tempoh sebulan selepas permohonannya diluluskan. Justeru, jelasnya, beliau berhak menjalankan perniagaan di situ kerana telah memenuhi semua syarat yang ditetapkan.

"Ini hak kami (peniaga), kami bukan beri rasuah untuk berniaga di sini, kami guna saluran yang betul. Kenapa pula kami tidak dibenarkan berniaga? "Kalau kami tidak dibenarkan berniaga, adakah kerajaan negeri akan tanggung semua kerugian kami?" katanya kepada pemberita ketika ditemui di tapak Bazar Ramadan Komtar di sini hari ini.

Mingguan Malaysia melaporkan, pihak pengurusan Komtar, Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC), iaitu sebuah agensi kerajaan negeri menghalang para peniaga Melayu daripada berniaga di Bazar Ramadan yang diwujudkan di tingkat tiga kompleks tersebut pada setiap kali bulan puasa.

Kesemua 27 peniaga terbabit hanya dimaklumkan Jumaat lalu tentang keputusan PDC itu sedangkan persiapan telah dibuat untuk mereka memulakan perniagaan kelmarin. Sebelum itu, kira-kira 200 orang terdiri daripada peniaga terbabit dan orang ramai berhimpun hampir sejam bagi membantah serta menyuarakan rasa tidak puas hati dengan tindakan kerajaan negeri.

Peniaga pakaian tradisional, Renny Feriyenti Koliman, 35, memberitahu, beliau hairan kenapa kerajaan negeri cuba membatalkan Bazar Ramadan tersebut pada saat-saat akhir. Menurutnya, keputusan tersebut ternyata menyusahkan para peniaga yang tiada lokasi alternatif untuk menjual barangan mereka.

"Kalau cakap kepada kami awal-awal, bolehlah kami usahakan untuk mencari lokasi lain. "Ini gerai sudah siap, nak cari tapak lain semua sudah penuh," ujarnya. Peniaga pakaian, Aliff Amka, 50, menjelaskan, kerajaan negeri perlu menunjukkan mereka mengamalkan sikap adil kepada semua kaum menjalankan perniagaan.

"Beri semua kaum peluang berniaga, bukan kepada satu-satu kaum sahaja untuk memonopoli ekonomi. "Kita tinggal dalam satu negara, biarlah rakyat pelbagai kaum sama-sama cari makan," katanya. Sementara itu, seorang pengunjung Komtar, Omar Abdullah, 58, berkata, kerajaan negeri sepatutnya lebih prihatin terhadap para peniaga kecil Melayu yang mahu mencari pendapatan lebih menjelang Hari Raya Aidilfitri.

Menurutnya, tindakan kerajaan negeri itu ternyata menindas golongan berkenaan. "Janganlah sekat peniaga kecil Melayu yang nak mencari makan, berilah peluang kepada mereka tambah pendapatan," ujarnya.

Gangga Negara..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan